Naprawa głowic
Demontaż i wstępna kontrola
Wykonujemy kompleksową naprawę, zaczynając od demontażu elementów głowicy po czym następuje wstępna jej kontrola.
Następnie głowica zostaje poddana myciu w specjalnej kabinie, przy użyciu temperatury oraz wysokiego ciśnienia. Części (wałki, sprężyny, zawory itp.) także są czyszczone i myte w specjalnej myjce chemicznej.
Czyszczenie, sprawdzanie
Po wstępnych czynnościach przygotowawczych sprawdzamy głowice pod ciśnieniem w temperaturze. Następnie wykonujemy pomiar wysokości głowicy, twardość materiału, współosiowość płaszczyzn, zagłębienia zaworów względem płaszczyzny głowicy oraz stanu zużycia prowadnic, gniazd zaworowych, zaworów, komór wstępnych, popychaczy oraz wałków rozrządu. Sprawdzamy także luzy popychaczy zaworowych w otworach, wałków rozrządu w łożyskach oraz stan zużycia sprężyn zaworowych.
Technologia HELICOIL
Po sprawdzeniu głowicy jeżeli pomiary wykazują zużycie wymieniamy prowadnice zaworowe, gniazda, zaślepki, naprawiamy zerwane gwinty technologią HELICOIL, przywracając pierwotny wymiar nominalny gwintu za pomocą wkładki wykonanej ze stali chromoniklowej.
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
||
Po montażu gniazd i prowadnic następuje planowanie powierzchni, jeżeli jest to konieczne również powierzchni kolektorów oraz przy większych odkształceniach "góry" głowicy, oczywiście biorąc pod uwagę dopuszczalny wymiar wysokości. Następnie szlifujemy i osadzamy komory wirowe tak aby wystawały parę setek zgodnie z wymogami producentów silników. Również w zależności od wymogów niektóre głowice szlifujemy.
Planowanie, szlifowanie i obróbka
W głowicach żeliwnych jednorodnych otwory prowadnic wykonane są bezpośrednio w materiale głowicy (modele amerykańskie, niektóre OPEL, FORD oraz ciągniki). Kiedy następuje ich zużycie (nadmierny luz trzonka zaworowego w otworze) są dwie możliwości naprawy: albo wymieniamy zawory na te z nadwymiarowymi trzonkami wtedy rozwiercamy otwór pod wymiar zachowując luz montażowy lub też wytaczamy otwór specjalnym narzędziem zachowując współosiowość, po czym następuje montaż nowej prowadnicy, którą przy kolejnych naprawach bez problemu można wymienić. Wykonujemy też tulejowanie otworów pod popychacze zaworowe, jeżeli luz popychacza jest nadmierny.
Kolejną czynnością jest szlif przylgni zaworów oraz obróbka gniazd zaworowych na specjalnej obrabiarce według dokumentacji danego modelu od jednego do pięciu kątów za jednym przejściem jednocześnie, łącznie z promieniami przywracając wartości fabryczne każdego gniazda zaworowego oraz odległości zagłębienia lub wystawania grzybka zaworowego względem płaszczyzny głowicy. Po obróbce gniazda każdy zawór jest sprawdzany próżniowo "vacum test".
Jedną z ostatnich czynności jest obróbka łoży walka rozrządu, w szczególności przy głowicach które były wyprężone "w całości" każde łożysko zostało "przesunięte" w stosunku do osi i to trzeba doprowadzić do porządku tak aby wałek rozrządu nie pracował pod obciążeniem zachowując jednocześnie odpowiedni luz promieniowy i osiowy.
Czyszczenie końcowe
Po wszystkich czynnościach obróbczych głowica jest czyszczona z wszelkich pozostałości, po czym następuje pomiar końcowy wszystkich istotnych elementów i montaż uszczelniaczy zaworowych, zaworów, wałków rozrządu oraz w niektórych głowicach regulacja luzu zaworowego.
Każdorazowo klient odbiera głowicę w stanie czystym bez konieczności ponownego demontażu i mycia. Wszelkie części tj. zawory, wałki rozrządu, popychacze itp. są wstępnie nasmarowane przed uruchomieniem.
Numeracja i ewidencjonowanie
W naszej firmie każda głowica jest numerowana wraz z logo i ewidencjonowana, więc nie ma problemu z jej identyfikacją.